När du ska flytta
Skicka en uppsägning (info@primabostader.se) via mejl eller hemsida, uppsägningen räknas från det datum då vi får in den.
Gör en flyttanmälan. Anmäl din flytt till skatteverket (Länk) så att du inte längre står skriven på lägenhetsnumret efter din avflytt.
Vill du att din post skall eftersändas beställer du det hos Svensk Adressändring (Länk).
Säg upp/flytta ditt eventuella elabonnemang. Detta kan göras i god tid innan avflytt.
Boende i Sundsvalls, Sundsvalls elnät (Länk)
Boende i Matfors/Lucksta, EON (Länk)
Säg upp/flytta ditt eventuella Internetabonnemang. På de flesta av våra adresser ingår Fiber och ni ska då inte säga upp något Internet. Det framgår i ert hyreskontrakt om Fiber ingår.
Boka tid för besiktning och städkoll (info@primabostäder.se). Kan göras direkt vid uppsägning eller senast en vecka innan tänkt besiktning och städkoll.
Lämna in dina nycklar efter godkänd städkoll, innan uppsägningstidens slut. Viktigt att nycklar lämnas i rätt inkast/låda.
Boende i Sundsvall, brevinkast på dörren till kontoret på Västra Långgatan 69A.
Boende i Matfors/Lucksta, postlådan intill kontoret vid trappan på Centrumhuset (innergården).
Hur säger jag upp lägenheten och vad ska jag tänka på?
När ni inte längre vill hyra lägenheten måste ni skicka oss en uppsägning av er lägenhet. Detta gör ni enklast via mejl eller på vår hemsida.
Uppsägningen ska innehålla uppgifter om vem uppsägningen är riktad till (hyresvärden), vilken lägenhet som sägs upp (lägenhetsnummer och adress), och vem som gör uppsägningen (det vill säga hyresgästen som står på kontraktet).
Er uppsägningstid är 3 månader. Uppsägningen gäller från det datum som uppsägningen inkommer. Uppsägningstiden räknas från månadsskiftet efter det att uppsägningen inkommit.
Ex. Skickar du in din uppsägning mellan 1-30 september så räknas din uppsägning från och med 1 oktober och gäller då till och med 31 december.
Övrigt som behöver sägas upp och registreras
Om ni har parkeringsplats så kommer denna att sägas upp automatiskt i samband med uppsägningen av lägenheten.
Autogirot kommer också att avslutas automatiskt.
Om ni betalar för hushållsel så kommer ni att behöva säga upp ert elavtal för den lägenhet ni ska lämna. När ni tecknar nytt avtal till er nya adress så kommer elen att sägas upp automatiskt i lägenheten ni lämnar.
Gör en flyttanmälan (Länk). När du ska flytta ska du göra en flyttanmälan till Skatteverket När du anmäler flytt blir du folkbokförd på den nya adressen. Det är gratis och kan göras i Skatteverkets e-tjänst eller via pappersblankett.
Gör din anmälan innan du ska flytta eller senast en vecka efter att du flyttat. Då gäller din nya adress från den dag du flyttar in. Rätt adress i folkbokföringen innebär bland annat att myndigheter och många andra aktörer i samhället har din riktiga adress.
Ibland händer det att en hyresgäst står kvar på lägenhetsnumret efter avflytt när adressändring gjorts via adressändring/Postnord. Därför bör man göra en flyttanmälan genom Skatteverket för att försäkra sig om att anmälan sker korrekt.
Vad händer sedan?
När du har skickat din uppsägning så får du en automatisk bekräftelse på att den nått oss. Därefter kommer du att få mer information gällande besiktning, flyttstädning och nyckellämning.
Annonsering
När vi sett din uppsägning kommer vi att göra en annons på din lägenhet. Om vi inte redan har bilder sedan innan så kan vi komma att be dig om några bilder. Det är inte tillåtet att själv annonsera ut sin lägenhet då detta leder till oönskat arbete samt att intressenter söker på fel väg.
Har ni vänner och bekanta som kan vara intresserade så ber ni dem kontakta oss via intresseanmälan som läggs ut i annons på vår hemsida. I vissa fall har vi redan hyresgäst färdig bland internt sparade intressenter och därför läggs inte lägenheten ut på annons.
Förbesiktning
I vissa fall kan vi be att få göra en förbesiktning. Denna görs då ganska så direkt efter att vi fått in er uppsägning. Vi förbesiktigar de lägenheter som vi aldrig tidigare varit in i och därmed ej vet skick på, eller om vi till exempel misstänker att lägenheten kan vara sliten. Detta görs för att vi i god tid ska kunna planera för eventuell åtgärd.
Visning
Så snart vi fått ihop några intressenter för lägenheten så kommer vi att vilja boka in tid för visning. Detta sker oftast inom första månaden efter att uppsägningen nått oss men kan även ske i slutet av er uppsägningstid.
Vi brukar hålla visning runt lunchtid men kan även behöva hålla visning under eftermiddagstid. En visning tar ungefär 30-60minuter beroende på hur många som kommer. Vi ser helst att hyresgäst inte är hemma vid detta tillfälle för att intressenterna ska kunna titta i lugn och ro utan att känna sig påträngande. Också för att det inte ska bli några missförstånd ifall hyresgäst skulle börja besvara frågor från intressenter.
Om du har husdjur vill vi att du meddelar oss detta. Det är för intressenternas skull som vi vill veta ifall djur finns i hemmet. Helst ser vi att djuret samt eventuell mat och kattlåda tas ur lägenhet under visningstiden (för allas trevnad). Djur i bur eller akvarium är ok.
Vad behöver jag göra innan jag lämnar lägenheten?
Boka tid för besiktning och städkoll
Mejla oss för bokning av besiktning samt städkoll senast en vecka innan tänkt tillfälle. Tänk på att vi har andra åtaganden och även kan ha fler besiktningar inbokade vid månadsskiftet. Därför är det viktigt att kunna få in er tid i planeringen. Ni behöver inte närvara vid besiktning och städkoll.
Lägenheten måste vara helt tömd och urstädad inför besiktning och städkoll. Vi utför ej städkoll innan lägenheten är helt tömd.
Vi utför besiktning och städkoll under dagtid på helgfria vardagar. Du behöver inte närvara.
Du som lämnar lägenheten redan långt innan uppsägningstidens slut får gärna boka din besiktning och städkoll i god tid även om nycklarna ej behöver lämnas förrän på uppsägningstidens sista dag. Detta för att inte riskera onödig stress och onödiga kostnader ifall det skulle visa sig att städkollen ej blir godkänd.
Finns tid för omstädning kan du få chans till det, annars debiteras du för den kostnad som uppstår när vi tar in en städfirma.
Töm alla ytor och flyttstäda
Alla ytor skall tömmas på era saker när ni flyttar. Inget får lämnas kvar i eller kring fastigheten. Kom ihåg att även kolla i förrådet, tvättstugan och ute på gården en sista gång.
OBS! Eventuell tv-box, kontroll, kablage, manualer etc som tillhör lägenheten skall lämnas kvar.
Grovsopor, wellpapp m.m. lämnas till återvinningscentral. Nämnda ting får ej slängas i de gröna tunnorna utanför fastigheten då dessa tunnor är avsedda för hushållssopor och en skall överfyllas med saker som ej hör dit.
Om något redan fanns lämnat i er lägenhet eller förråd vid ert tillträde, låt oss då få veta detta i god tid innan er avflytt via mejl.
Tänk på att flyttstädning är en mer omfattande städning. Om ni inte bokar en städfirma för detta så bör ni beräkna att det kan ta en par dagar att städa. Se till att ha alla städredskap tillhands.
Är man inte van att flyttstäda och även väljer bort städfirma så kan denna checklista (Länk) med städtips komma väl till pass. Fungerar utmärkt som påminnelse även för den vana städaren.
Tips!
Det bästa är att i god tid börja packa sådant som ej är nödvändigt att ha tillgängligt dagligen. Kan möbler och lådor ställas i ett rum så ges bättre möjlighet för städ i övriga rum. Man kan med fördel putsa fönster och göra den mer grundliga rengöringen av kök samt badrum redan någon vecka innan dagen för avflytt. Då går det snabbare att rengöra det sista innan besiktning och städkoll.
Besiktningen och städkollen
Ni behöver inte vara med under besiktning samt städkoll men det går bra att närvara om man så önskar. Låt oss dock få utföra vårt arbete i lugn och ro.
Under besiktningen kommer vi att kolla igenom allt samt föra anteckningar och har då inte möjlighet att svara på frågor under denna tid. Har ni frågor eller funderingar inför besiktning och städkoll så mejlar ni oss dem i förväg. Har ni något ni vill visa, förklara eller berätta så gör ni det på mejl med text och eventuellt bild före besiktningstillfället.
En besiktning samt städkoll tar ca 20 minuter. Finns mycket att anmärka så tar det längre tid.
Efter utförd besiktning och städkoll kommer ni att få ett mejl med en bekräftelse på utförd koll samt ett godkännande eller om vi hittat något att anmärka på.
Vid ej godkänd städkoll
Det händer att städningen inte alltid blir godkänd. I de fall tid finns och vi bedömer att åtgärd från avflyttande hyresgäst skulle räcka så får ni chans till att åtgärda det som missats. I andra fall lejer vi in en städfirma. Avflyttande hyresgäst debiteras då för denna städning.
Lämna nycklar
Nycklarna skall lämnas in efter godkänd städkoll innan uppsägningstidens slut. Lägg nycklarna i en påse eller ett kuvert märkt med ert namn. Ha gärna koll i förväg på var du ska lämna dina nycklar så att det inte uppstår problem som påverkar utlämningen av nycklarna tillkommande hyresgäst.
Boende i Sundsvall lämnar nycklarna i brevinkast på dörren till kontoret på Västra Långgatan 69A.
Boende i Matfors/Lucksta lämnar nycklarna i postlådan intill kontoret i Centrumhuset. Vid stora trappan, mitt emot cykelhuset (innergården).
Nästkommande hyresgäst har rätt att få nycklarna från kl 12:00 första helgfria vardagen efter er uppsägningstid. Oftast har vi inbokade nyckelhämtningar från kl 12:00 denna dag. Därför är det viktigt att ni lämnat in era nycklar i god tid.
Kan jag bli ersättningsskyldig eller debiterad för något?
Hyresgästen har ett ansvar för lägenheten den hyr. Det innebär att vårda och sköta om lägenheten. Byta glödlampor samt batteri till brandvarnare. Anmäla eventuella brister eller fel. När lägenheten lämnas skall den vara i gott skick, tömd samt tillfredsställande städad.
Exempel på saker hyresgäst kan debiteras för
Vid ej fullständig flyttstädning
Vid trasiga eller saknade nycklar
Vid ej vårdade, trasiga eller saknade delar av lägenheten
Vid lämnade saker som vi kommer att behöva forsla bort